Stefano Domenicali: „Hluk je kritický“

5
(11)

Generálny riaditeľ Formuly 1 Stefano Domenicali prezradil, že je otvorený zvažovaniu iných pravidiel pre motory od roku 2030 v snahe poskytnúť fanúšikom viac hluku.

Keďže sa šéfovia F1 a FIA v najbližších týždňoch blížia k finalizácii predpisov o podvozku a pohonnej jednotke pre rok 2026, pozornosť sa už presunula na éru nasledujúcich pravidiel.

Ale čo by mohlo byť dramatickou zmenou je úplné opustenie súčasného konceptu, čo naznačil Domenicali.

Táto možnosť prichádza ako súčasť obnoveného úsilia zvýšiť hlasitosť motorov F1.

Od príchodu turbo hybridov v roku 2014 sa objavili sťažnosti na ich nehlučnosť v porovnaní so starými V8.

A hoci sú motory čoraz hlasnejšie, je jasné, že stále nie sú na takej úrovni, akú by si F1 želala.

Namiesto toho by sa F1 mohla pozrieť na celý rad možností – potenciálne vrátane nových technológií alebo dokonca starých V8 – aby našla riešenie, ktoré vyhovuje potrebám pretekov veľkých cien.

V rozhovore pre vybrané médiá, vrátane talianskej webovej stránky Motorsport.com, pred Veľkou cenou Emilia Romagna, Domenicali načrtol svoju túžbu, aby sa do F1 vrátil zvuk do prednej časti motora. A ďalej navrhol, že ak sa prechod F1 na prevádzku plne udržateľných palív pre rok 2026 ukáže ako úspešný, opustenie hybridov v prospech nového smeru by mohlo byť dôvodom na zamyslenie.

„Hneď ako budú definované predpisy pre rok 2026, začneme uvažovať o tom, aké budú ďalšie kroky, ako napríklad motor na rok 2030,“ povedal Domenicali. „Je to moja osobná úvaha, ktorá sa ešte nezdieľala s tímami, aj keď sme o tom hovorili s FIA, že ak budú fungovať trvalo udržateľné palivá, budeme musieť starostlivo zhodnotiť, či pokračovať s hybridnou (technológiou) alebo či budú k dispozícii lepšie riešenia.“

Návrat V8?

Aj keď Domenicali nepredstavil žiadne podrobnosti o tom, aké alternatívne možnosti by to mohli byť, v posledných rokoch sa objavilo veľa návrhov, že ak F1 dosiahne úspech s plne udržateľným palivom, odstránilo by to ekologický argument proti populárnym V8.

Posun týmto smerom by tiež pomohol znížiť hmotnosť auta – téma, ktorá sa v posledných rokoch stáva čoraz dôležitejšou.

Minulý rok majster sveta Max Verstappen načrtol svoju vysnívanú víziu toho, aká by mala byť F1, a jej súčasťou bol aj prechod na V8.

„Určite by som sa zbavil hybridu,“ povedal. „Vždy, keď naskočím späť do V8, som veľmi prekvapený, aký hladký je to motor. Najvyššia rýchlosť je pomalá v porovnaní s tým, čo máme teraz, ale je to len zdvih motora a krútiaci moment. Celý proces riadenia je taký plynulý: radenie nadol a radenie nahor. Je to oveľa prirodzenejšie oproti tomu čo máme teraz.“

Pokrok v roku 2026

Domenicali tiež ponúkol aktuálne informácie o pokroku v súvislosti s nariadeniami z roku 2026, ktoré podľa neho budú pripravené v dostatočnom predstihu pred termínom 30. júna.

„V posledných týždňoch došlo k zosúladeniu medzi rôznymi zúčastnenými stranami a zverejnenie nariadení na rok 2026 by sa malo uskutočniť 1. júna,“ povedal. „FIA potom vysvetlí zmeny, ktorých je veľa. A bude dôležité ich čo najlepšie objasniť, pretože som čítal sériu výkladov, ktoré nezodpovedajú tomu, aké budú nové predpisy.“

Zatiaľ čo pravidlá pre nové autá ešte nie sú dokončené, už teraz existujú obavy z určitých kompromisov, ktoré im vynútil výber turbohybridov.

Jedným z nich je hmotnosť auta, zatiaľ čo Domenicali zopakoval, že hluk je kritický.

„Bolestivý bod, ktorý je momentálne, žiaľ, nevyhnutný, súvisí s hmotnosťou jednomiestnych sedadiel,“ povedal. „Ponechaním riešenia hybridnej pohonnej jednotky aj pre rok 2026 je nevyhnutné výrazné zvýšenie hmotnosti. Ak porovnáme predpoveď jednomiestneho auta na rok 2026 s autom spred 10 rokov, vidíme, že hmotnosť sa stala významným problémom. Všetci jazdci by chceli mať ľahšie autá a ja osobne by som chcel aj trochu väčší hluk. Pracujeme na tom, aby sme sa pokúsili zvýšiť počet decibelov. Z výskumu, ktorý robíme, vyplýva, že všetky trhy a všetky vekové skupiny chcú lepší zvuk, ako aj energiu a vibrácie, ktoré je schopný preniesť len určitý typ motora.“


Zdroj: https://www.motorsport.com/f1/news/f1-ready-to-consider-different-engines-from-2030-in-push-for-more-noise/10611063/

Zdroj titulnej fotky: https://www.mullerpixel.cz/

Aký bol tento článok?

Kliknutím na hviezdičku ho ohodnotíte!

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hlasov: 11

Zatiaľ žiadne hlasy! Buďte prvý, kto ohodnotí tento článok.

Spread the love

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najviac recenzií

Najviac videné