Kontroverzia po Baku, McLaren dominuje a súperi skúšajú nájsť, čo sa dá spochybniť: Ako je to s Flexi Wings?

4.7
(7)

McLaren v Baku po 12 rokoch prepísal svoju históriu, keď sa vrátil na čelo Pohára konštruktérov. Naposledy sa to podarilo ešte legendárnej dvojičke Hamilton – Button. Dnes je však iná doba a iní jazdci a tím z Wokingu dostali na vrchol mladíci a podľa mnohých budúci šampióni. Tím pod vedením Andreu Stellu zaživa skutočne krásny obrat, keď ročník 2023 začínali ako suverénne najpomalší a dnes sú hlavní ašpiranti na titul. Kde je teda skryté čaro MCL38?

V posledných týždňoch zapĺňa stránky novín najmä jedna téma, a to konkrétne legálnosť/nelegálnosť „flexi krídel“. Medzinárodná automobilová federácia krátko pred podujatím v Azerbajdžane potvrdila, že takéto riešenie, s ktorým prišiel McLaren a z časti aj Mercedes, je legálne, na čo zareagovali hlavní konkurenti Ferrari s Red Bullom, ktorí avizovali, že už pracujú na výrobe nových flexibilných komponentov, ktoré ale nebudú hotové skôr ako do Austinu.

Aerodynamika a jej časti hrajú v „kráľovnej motoršportu“ azda tú najkľúčovejšiu rolu. Práve tieto časti monopostu sú vystavované najväčším fyzikálnym silám a preto sa istá forma ohýbania či deformácie očakáva a nedá sa jej vyhnúť. Otázka preto znie, kde sa nachádza pomyselná hranica, za ktorou už je pohyb aerodynamických častí auta nelegálny, a ako to kontroluje FIA?

Technici FIA počas súťažného víkendu vykonávajú niekoľko testov, v ktorých sledujú ako sa elementy a klapky krídel monopostov ohýbajú pod záťažou. Treba zároveň dodať fakt, že počas celej doterajšej sezóny sa ani raz nepreukázalo, že by niektorí monopost bol z tohto pohľadu nelegálny a musel by byť vylúčený z výsledkov. Nebola by to ale Formula 1, keby sa v nej inžinieri nepokúšali nájsť „šedé zóny pravidiel“ a tým pádom byť lepší ako konkurencia. Tento nástroj tu vždy bol a aj bude a nie je to žiadna novinka, za ktorú by bolo potrebné McLaren haniť.

Úlohou jednotlivých aerodynamických krídel monopostu je generovať dostatočný prítlak a zlepšovať stabilitu v zákrutách, pričom na rovinkách v snahe dosiahnuť najvyššiu rýchlosť je potrebný presný opak. Aby sa to dosiahlo, začalo sa využívať „flexi krídlo“, ktoré vo vysokých rýchlostiach vplyvom ohýbania „zmenšuje vlastnú plochu“, čo má za následok zvýšenie rýchlosti a výkonnosti monopostu.

Špeciálne v McLarene pozorujeme výrazne zlepšenie od Miami, kam priviezli balík upgradov, ktorý obsahoval aj zmenený dizajn predného krídla. No, ako sme už spomenuli, podobné riešenie aplikoval aj Mercedes, konkrétne v Monaku. Ak sa ale na situáciu pozrieme komplexne, F1 je omnoho sofistikovanejšia a rozhodne nestačí priniesť jedno upravené krídlo, aby sa zmenila výkonnostná krivka tak veľmi, ako sme svedkami v tíme z Wokingu. Koniec-koncov vidno to na Mercedese, ktorý sa trápi stále rovnako a nedokáže nájsť trvalé východisko z problémov, hoci má veľmi podobné krídlo ako dominantný McLaren.

AZERBAJDŽANSKÉ „MINI DRS“

Dôležité bolo sledovať tímy pri zatvorenom DRS. McLaren sa vtedy dostal na maximálnu rýchlosť s hodnotou 320 km/h, kým Red Bull dosiahol 317 km/h a Ferrari 319 km/h. Je viditeľné, že rozdiely získané s „Mini DRS“ sú rýchlostne minimálne a určite to nie je ten rozhodujúci faktor, kvôli ktorému je McLaren aktuálne najrýchlejší.

Po vysvetlení všetkých faktorov, ktoré je potrebné zohľadniť pri tvorbe krídla, po potvrdení správnosti tohto riešenia a tiež, ak zoberieme do úvahy veľmi prísne kontrolné mechanizmy, ktoré má FIA, si myslíme, že nie je nutné považovať technické riešenie tímu McLaren za nelegálne a nešportové a bude skôr zaujímavé sledovať, ako a kedy na to zareaguje konkurencia, a či v momente, keď sa tak udeje, uvidíme ďalšiu zmenu na čele.

Zdroj: www.planetf1.com/features/mclaren-mini-drs-analysed-rear-wing-flap

Zdroj titulného obrázka: MarcussFA14/depositphotos.com

Aký bol tento článok?

Kliknutím na hviezdičku ho ohodnotíte!

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hlasov: 7

Zatiaľ žiadne hlasy! Buďte prvý, kto ohodnotí tento článok.

Spread the love

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najviac recenzií

Najviac videné